POMEN PREHRANE OTROK
Največji vpliv na prehrano otrok imamo odrasli, v prvi vrsti starši, tako mama kot oče. Saj se prvi okusi oblikujejo že v varnem zavetju maternice preko matere. Kasneje pa otroku kot starši predstavljamo velik zgled, saj nas v vsem posnemajo, tudi v načinu prehranjevanja. S svojimi sedanjimi odločitvami močno vplivamo na njihovo oblikovanje prehranskih navad tudi v prihodnosti, odrasli dobi.
Zelo velik vpliv na prehranske navade otrok ima tudi vrtec, kjer otroci preživijo velik del dneva. Zato kot vrtec skrbimo za uravnoteženo prehrano, ki je v predšolskem obdobju še toliko bolj pomembna za pravilen razvoj otrok.
V vrtcu pri načrtovanju obrokov sledimo smernicam zdravega prehranjevanja otrok (Smernice za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih, 2010).
Smernice poudarjajo:
• vključevanje vseh priporočenih skupin živil v obroke,
• raznovrstno zelenjavo in/ali sadje v vsakem obroku, s poudarkom na sezonski in
lokalno pridelani hrani,
• kakovost živil,
• pitja vode in nesladkanih čajev,
• izogibanje gotovim in polgotovim jedem, industrijsko predelanim živilom ter slanim industrijskim mešanicam začimb, saj lahko vsebujejo veliko količino dodanih sladkorjev, (nasičenih in trans) maščob, soli in aditivov,
• pripravo sesekljane hrane namesto pretlačene, saj s tem spodbujamo žvečenje
• kulturo prehranjevanja in pozitivnega odnosa do zdravega prehranjevanja skozi kurikulum,
• spodbujanje k preizkušanju raznovrstnih živil, tudi nepoznanih jedi,
Organizacija prehrane v vrtcu
V našem vrtcu je organiziranih pet obrokov dnevno: zajtrk, dopoldanska malica, kosilo, popoldanska malica in večerja. Jedilniki za posamezni teden so objavljeni na spletni strani vrtca in oglasni deski. Strmimo tudi k temu, da so živila sezonska in lokalna. Pri prehranjevanju vzgojiteljice spodbujajo umirjenost, samostojnost, kulturno vedenje in pozitiven odnos do hrane. Prehranski okusi in želje so različni in pogosto neskladni s priporočili zdrave prehrane, zato jim ni mogoče vedno ugoditi.
Dietna prehrana v vrtcu
V vrtcu prav tako omogočamo in upoštevamo dietno prehrano otrokom, ki zaradi različnih bolezni potrebujejo posebno prehrano. Uvedba dietne prehrane je mogoča s potrdilom o medicinsko indiciranih dietah otrokovega izbranega zdravnika ali specialista, ki ga starši predložijo vrtcu. Načrtovanje dietnega jedilnika izhaja v čim večji meri iz osnovnega jedilnika z namenom, da je jed po okusu in videzu čim bolj podobna jedi ostalih otrok.
Odrasli, ki prihajamo v stik z otroci, poskrbimo za optimalno prehrano naših otrok, saj je to naša odgovornost in naša velika naložba v njihovo zdravje.
POVEZAVA: SKUPAJ DO ZDRAVIH PREHRANSKIH NAVAD
Petra Nemec, mag. inž. preh., organizatorka prehrane
Projekt Vodna šola:
Vodna šola je celoletni in medpredmetno povezovalni evropski Erasmus+projekt: http://www.waterschools.eu/si), ki je posvečen vodi.
Projekt Vodna šola izhaja iz dveh ključnih vidikov:
– Pozitivno vpliva na zdravje otrok, ker deluje proti debelosti, proti kariesu in izboljša kognitivne sposobnosti.
– Pozitivno vpliva na okolje, ker se z uporabo stekleničke znatno zmanjša poraba plastenk.
Primarni namen projekta je, da vzgojitelji otroke spodbujamo k navadi pitja vode iz pipe, ki je v Sloveniji zelo dobre kakovosti, oz. k pitju nesladkanega čaja. Če otroci pridobijo to navado, se bodo sčasoma namesto s sladkimi pijačami odžejali z navadno vodo. S tem pripomoremo k boljši hidraciji in k preprečevanju prekomerne telesne teže že v otroštvu, ki je v zadnjem letu tudi pri nas narasla. Ste vedeli, da kar 40% sladkorja otroci zaužijejo s sladkimi pijačami? S pitjem vode in nesladkanih čajev ta delež odpade.
V Vodni šoli otroci in vzgojitelji pijejo svežo vodo iz pipe, kar ima pozitivne učinke tako na zdravje kot tudi na učno sposobnost. Že majhno pomanjkanje vode lahko zmanjša kognitivne funkcije.
Pitje vode iz pipe ima pozitivne učinke tudi na okolje. Z manjšo uporabo vod iz plastenk pripomoremo k čistejšemu okolju. Če upoštevamo še ekonomsko plat, je pitje vode iz pipe znatno cenejše.
Med šolskim letom bomo v vrtcu izvajali različne aktivnosti, kjer bomo vodo obravnavali celostno: kot vir zdravja in dobrega počutja, pomen vode za kraj ter kot navdih za umetniške stvaritve.
V projektu Vodna šola bomo sledili dvema glavnima ciljema:
– ozaveščanju o pomenu pitja vode na zdravje
– in ozaveščanju o ohranjanju čiste vode za naš planet.
V projektu sodelujejo otroci, zaposleni, starši in lokalna skupnost.
PROJEKT TRAJNOST IN PREHRANA
V vrtcu Zreče smo se priključili v Celostno trajnostno prehrano v vrtcih in šolah z namenom zavedanja odgovornosti celostnega pogleda na prehrano. S pozitivnim odnosom do hrane se oblikuje še kako nujen pozitiven odnos do njive, narave in sprejemajoče okolje v času hranjenja otroka. Hrana je in bo vir medpredmetnega povezovanja, saj je odličen učni pripomoček na različnih področjih.
CILJI celostne trajnostne prehrane pomeni vključevanje 4 ključnih vidikov trajnosti in sicer:
- ekološki vidik, ki predstavlja odgovornost do planeta (ekološko, lokalno, sezonsko, zmanjšanje odpadkov (tako s strani otrok kot tudi kuhinje), učinkovitejša raba energije...)
- zdravstveni vidik, ki predstavlja zdravo, uravnoteženo prehrano, visoko hranilno vrednost in podpira razvoj naravnega občutka okusa,
- sociološki, ki naj bi predstavljalo prijetno ter sproščeno vzdušje med obrokom
(uvedba kreativnih načinov, iger za izboljšanje otrokovih prehranskih navad) ter
- ekonomski, ki predstavlja odgovornost do drugih in sebe
(večje sprejemanje novih jedi in manj odpada s strani otrok in tudi kuhinje).
Projekt trajnost in prehrana zaobjema vse udeležence vključene v vrtec, saj ima vrtec ključno in zelo veliko vlogo iz vidika zdravja na vse, predvsem na otroke, ki predstavljajo našo prihodnost.
Otroci veliko časa preživijo v vrtcih (5 dni), kjer imajo vsakodnevno 3-4 obroke, s tem z različnimi aktivnostmi oblikujemo njihove prehranske navade.
Zavedati se moramo, da moramo pri tako pomembni nalogi, kot je zadovoljstvo otroka z zdravo izbiro živil in jedi, sodelovati vsi:
- pedagogi, ki so otrokovi vzorniki in so poleg staršev najpomembnejši pri otrokovem sprejemanju prehrane (prijeten ambient (sproščeno vzdušje), neverbalno izražanje-mimika obraza)
- kuharji, ki so odgovorni za pripravo jedi (novih in (izboljšava) že obstoječih),
predstavitev novih jedi v skupini
- starši, ki so seznanjeni z dogajanjem v vrtcu (novitete) in vidijo, da si vrtec prizadeva k izboljšanju prehrane v zavodu.
Če želimo, da bi dosegli željene rezultate (sprememba prehranskih navad (v bolj zdrave), pogled na okolje, spoštovanje dela drugih…).
Vsi pa se moramo naučiti zelo pomembnega pravila, in sicer: Odrasli odločimo KAJ, KDAJ IN KJE BO OTROK JEDEL ter jih učiti KAKO jesti (kultura prehranjevanja). Otrok pa odloča KOLIKO in ali BO JEDEL (ne silimo jih, jih pa motiviramo k preizkušanju nove hrane).